A francia IPONE cég 1985 óta gyárt magas technológiával készült versenyolajat utcai motorokhoz, off road gépekhez, robogókhoz, quadokhoz, jet-ski-hez, kartokhoz. Minõségi termékeik jelen vannak a versenysport minden területén. Mára a cég a francia olajpiac egyik vezetõjévé vált. Fontos cél számukra a nemzetközi piacok elérése, már 19 országban hódítanak termékeik. Jelen vannak az Enduro világbajnokságon és jól szerepeltek a Párizs-Dakaron is. – Termékeik megfelelnek a legmagasabb minõségi követelményeknek: API, JASO, NMMA, CCMC. – A jelölt termékek esetében 97 Ft/liter Környezetvédeli Díjat kell fizetni. Az 1 liternél kisebb kiszerelésû termékek esetében ez az összeg részarányosan kerül kiszámlázásra. – Érdekesség, hogy legtöbb 2 ütemû olajuk eper illatban is rendelhetõ! – Legfrissebb eredményeink: 2004 Endurance Világbajnok, 2005 Barcelona-Dakar 1., 3., 5. hely – Versenyzõik: Cyyril Despres, David Fretigne, Alfie Cox, David Checa, Theiberio, Aga, GMT94 team – A termékek árairól telefonon vagy e-mailben szívesen adunk felvilágosítást.

Technika: motorolajok

Kenõ áldás
Nélkülük nem élne sokáig egy motor sem. Sokat hallunk róluk, mégis ránézésre mind egyformák. Akkor próbáljunk egy kis fényt vinni ebbe a sötétségbe. Elég nagy a tudatlanság a motorolajok minõsítésének tekintetében, ezért jó tudni, hogy:

– kizárólag a 100% szintetikusnak feltüntetett olaj felel meg ennek a kritériumnak, a nemzetközi szabványok szerint!
– a fullszintetikus, Full synthetic… egyéb meghatározás már képlékenyebb, ugyanis nem köti pontos szabvány a gyártók kezét, így ezek az olajok – általánosságban – 50-70% szintetikus tartalommal rendelkeznek
– A Semi szintetikus változatok általában 40-50% szintetikus tartalmat engednek feltételezni.
– A teljesen ásványi olajok manapság már divatjukat multák, hiszen a motorkerékpár gyártók is egyre tökéletesebb motorblokkokat készítenek, így ezek a “vastag” és könnyen öregedõ olajok fokozatosan eltûnnek a piacról. Még az alacsony fordulatú, nagy nyomatékú V blokkokhoz is speciális szintetikus résszel rendelkezõ olajakat ajánlanak a gyártók. A napjainkra divatossá és hasznossá vált nagytestû négyütemû robogókhoz is különfejlesztésû olaj tartozik: A 10W-40 szintetikustól az 5W-40 100% szintetikusig, mely termékek a teljesítmény növekedésével arányosan használhatók ebben a kategóriában.
A kétütemû motorok piacán, a motorok technikai felépítése, mûködése miatt más a helyzet. Itt a motorok kenését, a direkt az üzemanyaghoz, vagy a külön keverõtartályból az üzemanyagba jutó olaj végzi. Minél több olaj keveredik az üzemanyaghoz (keverési arányok fel vannak tüntetve a termékeken) annál tökéletlenebb lesz az égés, és csökken a teljesítmény.
A kereskedelemben kapható motorolajok viszkozitása 0W 40-tól 20-50/60-ig terjed. Ezek a számok az olajok mûködésének hõtartományát mutatják, a hidegindítástól a maximális hõértékig. Az elsõ szám a hidegindítás a második a max. hõértékért felelõs, természetesen az olaj minõsítésével karöltve. Hiszen egy 100%-os 0W 40-es olaj a legjobb minõséget képviseli, és leginkább versenykörülmények közé ajánlott. Miután az olaj kenõ képessége magas, de 100%-os szintetikus tartalma miatt, nagyon “vékony”, a hétköznapi utcai használatra nem igazan ajánlott. Extrém vagy verseny körülmények között viszont kitûnõen teljesít, akár magasabb fordulatszám értékeket biztosítva a motornak .

Tehát ebben a csoportban is lényeges a szintetikus tartalom (felületi kenõképesség miatt) de számít a keverési arány is; hiszen egy olcsóbb árú olaj magasabb keverési aránnyal esetleg többe is kerülhet, mint egy elsõ ránézésre drágább társa. Ebben a kategóriában a jobb termékek rendelkeznek füstölés-lerakódás gátló adalékkal, melyek meggátolják a kipufogócsõ végén keletkezõ olajkifolyást, biztosítják a tökéletesebb égést, ezáltal kevésbé szennyezik a környezetet. Egyes gyártók speciális illat anyaggal is ellátják olajaikat.
Itt a “legvékonyabb” 100% szintetikus olajakat a 125-250 cm3 GP gyorsasági pályamotorokhoz ajánlják, speciális karburátor beállítás mellett. A szintén 100% szintetikus kistestvér már alkalmazható a magas fordulaton járó motokrossz, enduro, trial, és utcai verseny motorokhoz is. A többi utcai kétütemû motorhoz, melyek kisebb igénybevételnek vannak kitéve és rendelkeznek keverõtartállyal, szintetikus, vagy félszintetikus olajak kaphatók. A legalsó csoportba tartoznak a régi kétütemû motorok és a kerti gépek (fûnyírók, fûrészek, kultivátorok…), melyekhez megfelelõ olajösszetételt alkalmaznak, melyek ólmos és ólommentes benzinhez is adagolhatóak.
A kétütemû robogók kategóriája mára igen szélessé fejlõdött. A legtöbb gyártó már az injektoros verzióknak is megfelelõ olajokat ajánl. A legjobb olajokat a tuningolt és verseny robogók igénylik, így javasolt, hogy fullszintetikus olajokkal mûködjenek. A nagy köbcentis-teljesítményû robogók (80 – 180 cm3) szintén a fullszintetikus-szintetikus termékeket kívánják meg.
A gyári új 50 cm3-es kistestvérek szintetikus olajakkal közlekednek. A régebbi 50 cm3-es modellek – fõként gazdaságossági szempontok miatt – már az ökonómikus kategóriával is beérik. A robogósok körében fõként közkedveltté váltak az észter vagy gyümölcs illatú adalékok, melyek, egyénivé teszik a kétütemû jármû használóját, a “kéken füstölgõ” társaiktól. Egyes gyártok speciális két és négyütemû jármûveknek is készítenek olajakat és egyéb kiegészítõ termékeket. A motorolajon kívül még sok más folyadékra van szükség egy motor üzemeléséhez. Jó tudni, hol milyen, és mire érdemes odafigyelni. Így például a Jetski-k, a külsõ és belsõ csónakmotorok, vagy hószánok, és a gokartok is szerepelnek termékkínálatukban. Természetesen az adott jármû extrém vagy sajátos mûködését figyelembe véve készülnek el ezek az olajok, mely akár -54C tol +50C fok közötti hõmérsékleti értékeken is használhatóak, és megtalálhatóak köztük a 100% szintetikustól kezdve a fullszintetikuson át az összes típus.
Váltóolajok

-kétütemû váltóolajok; a fullszintetikustól a félszintetikusig kaphatóak. Biztosítják a kuplung hosszabb élettartalmát, csökkentik a megcsúszásának veszélyét, így garantálva a pontosabb váltást.

– négyütemû váltóolajok; elkülönített váltóval rendelkezõ motorokhoz, quadokhoz
– robogókhoz fejlesztett váltóolajok (automata váltó)
Egy 100%-os 10W50-es olaj minden igényt kielégít, úgy verseny, mint utcai körülmények között. Ára miatt, az utcai használatra, fõként azoknak ajánlott akik “aranykanállal” etetik a motorjaikat. A négyütemû motorolaj piacon a 10W40-es olajok (full szintetikus, félszintetikus, szintetikus) változatban a legnagyobb piaci szegmenst foglaljak el, hiszen a legtöbbet belõlük használnak fel a vásárlók. Ezek az olajok a legtöbb sport, túra, enduro, gyorsasági, terep motornak megfelelõ kenést-tisztítást biztosítanak. A chopper ill. esetleg nagy nyomatékú és alacsony fordulatszámú V motorokhoz fejlesztenek a gyártók egy külön kategóriás olajt, melynek elnevezésébõl is rögtön felismerhetõ ez a célcsoport. (pl. Road Twin…)

Lengéscsillapító olajok:
– A 100% szintetikustól a szintetikusig kaphatóak. A drágábbak versenymotorokhoz és tuning futómûvekhez ajánlottak, miután stabil jellemzõjükkel (kiváló hõállóság, maximális súrlódáscsökkentõ hatás) még a legextrémebb verseny körülmények között is megfelelnek. Különbözõ viszkozitási fokozatokban léteznek, a felhasználási terület (fordított teleszkóp, hagyományos, offroad, utcai..) szerint: például: SAE 3, 5, 7, 10, 15, 20
– Néhány gyártó a hátsó rugóstaghoz is kínál speciális olajakat.
Fékolajok

A fékek tökéletes mûködéséhez a gyártók különbözõ minõségben gyártanak fékolajakat a fullszintetikustól a részszintetikusig: a DOT jelölés az olaj forráspontját jelöli
– DOT 3- 4 (kb.266C): kisebb testû jármûvek, motorok fékolaja hagyományos 1-2 dugattyús fékrendszerekhez
– DOT 5 (kb. 271C): általános fékolaj a legtöbb motorkerékpár fékrendszeréhez ajánlott, ABS-es fékrendszerhez is.
– DOT 6-7 (300C feletti): verseny fékolaj speciális fékrendszerekhez, versenykörülményekre ajánlott.
Láncsprayek

A láncok karbantartásához különbözõ minõségben kaphatóak ezek a termékek. Vannak gyártók, akik a ragadós láncsprayeket részesítik elõnyben, és vannak, akik a könnyen terülõ láncsprayeket tartják a legjobbnak. Az utóbbi években azonban kiderült a fejlesztések során, hogy a leghatékonyabb a Teflon (PTFE) alapú, bázisú termékek használata. Ezek vékony film-vedõréteget képeznek az elõzõleg szigorúan megtisztított lánc felületén, és használat közben sem válnak le onnan, illetve a legextrémebb körülmények közt (sár-por, magas forgási sebesség) is távol tartják a szennyezõdést. Használatuk – kettõs hatásuk miatt (kenés & védelem) O gyûrûs vagy sima láncra is egyaránt alkalmas.
Egyszerû próbával meggyõzõdhetünk e termékcsoport bármely tagjának tökéletességérõl:
Fújjunk egy keveset a láncspraybõl, például egy asztallapra. A kifújt termékre helyezzük rá ujjunkat és – felületi behatást imitálva – húzogassuk ujjunkat az asztallapon. Ha a termék megfelelõ minõségû, még két perc múlva sem fogjuk ujjunkkal az asztallap anyagát érezni, tehát nem tûnt el a spray anyaga a két felület közül. Sõt, ha a felületrõl egy ronggyal letöröljük a teflonos alapú spray anyagát, még utólag is egy simább, csillogó felületet kapunk, melyen a vékony filmréteg megtalálható. Amennyiben ráragad ujjunkra, vagy kicsiszolódik az ujjunk alól, elképzelhetjük hogy ugyanígy leválik a láncról is használat közben.
Légszûrõ mosó folyadékok, és légszûrõ olajak

A gyártók speciális mosó folyadékokat gyártanak, különbözõ minõségben, melyek tökéletesen eltávolítják a szennyezõdéseket, a szûrõ szivacsösszetételének roncsolása nélkül (benzines mosás esetén ez nem garantált).
A légszûrõ olajok, sprayek használata megkönnyíti a tisztára mosott szûrõ élettartamának megóvását és megfelelõ védõréteget biztosít, mellyel gátolja a szennyezõdések karburátorba és a motor belsejébe jutását.
Oktánszámnövelõk

A legjobban ismert összetevõ az alkohol, mellyel általában a 95 oktánú benzinhez adagolható oktánszámnövelõk rendelkeznek. Ez biztosítja a megfelelõ keverési arány ((2-4%) betartásával a 2-3 oktanszámpont növelést. Egyes gyártók a versenytapasztalataikból kiindulva oktánszámnövelõikbe, karburátortisztító és vízsemlegesítõ adalékot is tesznek, hogy extrém körülmények között (rossz minõségû, „vizes” benzin) is biztosítsák a motor tökéletes, hibamentes mûködését.

Hûtõfolyadékok

A vízpumpa tökéletes mûködését biztosító speciális folyadék, melyet motorokhoz fejlesztettek ki. Biztosítja – 35C fokig a motor mûködését, és megvédi az alumínium és magnézium alkatrészeket a korróziótól. Egyes gyártók speciális (a víz sûrûségénél is hígabb) folyadékot forgalmaznak, melyek gyorsabb keringést biztosítanak, ezáltal mintegy 10C fokkal csökkentve a hõképzõdést.

1) Figyeljen oda a motorolajra
Ellenõrizze a motorolaj szintjét, különösen, ha a motor direkt léghûtéses, mert az ilyen motor kissé több olajt fogyaszt (ami normális). Ne feledkezzen meg az olajcserékrõl, és rendszeresen cserélje a szûrõt is. Fõként: ne érje be azzal, hogy csupán idõnként új olajt önt a motorba. Az olaj tulajdonságai az idõvel romlanak, mivel az olaj tisztítószer, amely a motort a lubrifikálás mellett tisztítja is. Az olaj viszkozitása különösen fontos lehet a hidegindításhoz amennyiben a motorját nem fûtött helyen tárolja. Egy 20W50-es motorolaj viszkozitása megegyezik az 5W50-esével, de ez utóbbi jóval késõbb dermed meg, ha a hõmérõ fagypont alá száll. Ez megkönnyíti az indítást, mivel az önindító kisebb erõkifejtéssel forgatja meg a motort. A 0W50-es és az 5W50-es szintetikus olajak drágábbak, mint egy félszintetikus olaj, de lehetõvé teszik a ritkább olajcserét – például minden 6 ezer km helyett minden 12 ezer km-re emelhetjük a sûrûséget – mivel a szintetikus olaj különleges körülmények között is ellenállóbb, és kevésbé öregszik.