Motorolaj

Technika: motorolajok

Kenő áldás
Nélkülük nem élne sokáig egy motor sem. Sokat hallunk róluk, mégis ránézésre mind egyformák. Akkor próbáljunk egy kis fényt vinni ebbe a sötétségbe. Elég nagy a tudatlanság a motorolajok minõsítésének tekintetében, ezért jó tudni, hogy:

– kizárólag a 100% szintetikusnak feltüntetett olaj felel meg ennek a kritériumnak, a nemzetközi szabványok szerint!
– a fullszintetikus, Full synthetic… egyéb meghatározás már képlékenyebb, ugyanis nem köti pontos szabvány a gyártók kezét, így ezek az olajok – általánosságban – 50-70% szintetikus tartalommal rendelkeznek
– A Semi szintetikus változatok általában 40-50% szintetikus tartalmat engednek feltételezni.
– A teljesen ásványi olajok manapság már divatjukat multák, hiszen a motorkerékpár gyártók is egyre tökéletesebb motorblokkokat készítenek, így ezek a “vastag” és könnyen öregedõ olajok fokozatosan eltûnnek a piacról. Még az alacsony fordulatú, nagy nyomatékú V blokkokhoz is speciális szintetikus résszel rendelkezõ olajakat ajánlanak a gyártók. A napjainkra divatossá és hasznossá vált nagytestû négyütemû robogókhoz is különfejlesztésû olaj tartozik: A 10W-40 szintetikustól az 5W-40 100% szintetikusig, mely termékek a teljesítmény növekedésével arányosan használhatók ebben a kategóriában.
A kétütemû motorok piacán, a motorok technikai felépítése, mûködése miatt más a helyzet. Itt a motorok kenését, a direkt az üzemanyaghoz, vagy a külön keverõtartályból az üzemanyagba jutó olaj végzi. Minél több olaj keveredik az üzemanyaghoz (keverési arányok fel vannak tüntetve a termékeken) annál tökéletlenebb lesz az égés, és csökken a teljesítmény.
A kereskedelemben kapható motorolajok viszkozitása 0W 40-tól 20-50/60-ig terjed. Ezek a számok az olajok mûködésének hõtartományát mutatják, a hidegindítástól a maximális hõértékig. Az elsõ szám a hidegindítás a második a max. hõértékért felelõs, természetesen az olaj minõsítésével karöltve. Hiszen egy 100%-os 0W 40-es olaj a legjobb minõséget képviseli, és leginkább versenykörülmények közé ajánlott. Miután az olaj kenõ képessége magas, de 100%-os szintetikus tartalma miatt, nagyon “vékony”, a hétköznapi utcai használatra nem igazan ajánlott. Extrém vagy verseny körülmények között viszont kitûnõen teljesít, akár magasabb fordulatszám értékeket biztosítva a motornak .

Tehát ebben a csoportban is lényeges a szintetikus tartalom (felületi kenõképesség miatt) de számít a keverési arány is; hiszen egy olcsóbb árú olaj magasabb keverési aránnyal esetleg többe is kerülhet, mint egy elsõ ránézésre drágább társa. Ebben a kategóriában a jobb termékek rendelkeznek füstölés-lerakódás gátló adalékkal, melyek meggátolják a kipufogócsõ végén keletkezõ olajkifolyást, biztosítják a tökéletesebb égést, ezáltal kevésbé szennyezik a környezetet. Egyes gyártók speciális illat anyaggal is ellátják olajaikat.
Itt a “legvékonyabb” 100% szintetikus olajakat a 125-250 cm3 GP gyorsasági pályamotorokhoz ajánlják, speciális karburátor beállítás mellett.A szintén 100% szintetikus kistestvér már alkalmazható a magas fordulaton járó motokrossz, enduro, trial, és utcai verseny motorokhoz is. A többi utcai kétütemû motorhoz, melyek kisebb igénybevételnek vannak kitéve és rendelkeznek keverõtartállyal, szintetikus, vagy félszintetikus olajak kaphatók. A legalsó csoportba tartoznak a régi kétütemû motorok és a kerti gépek (fûnyírók, fûrészek, kultivátorok…), melyekhez megfelelõ olajösszetételt alkalmaznak, melyek ólmos és ólommentes benzinhez is adagolhatóak.
A kétütemû robogók kategóriája mára igen szélessé fejlõdött. A legtöbb gyártó már az injektoros verzióknak is megfelelõ olajokat ajánl. A legjobb olajokat a tuningolt és verseny robogók igénylik, így javasolt, hogy fullszintetikus olajokkal mûködjenek. A nagy köbcentis-teljesítményû robogók (80 – 180 cm3) szintén a fullszintetikus-szintetikus termékeket kívánják meg.
A gyári új 50 cm3-es kistestvérek szintetikus olajakkal közlekednek. A régebbi 50 cm3-es modellek – fõként gazdaságossági szempontok miatt – már az ökonómikus kategóriával is beérik. A robogósok körében fõként közkedveltté váltak az észter vagy gyümölcs illatú adalékok, melyek, egyénivé teszik a kétütemû jármû használóját, a “kéken füstölgõ” társaiktól. Egyes gyártok speciális két és négyütemû jármûveknek is készítenek olajakat és egyéb kiegészítõ termékeket. A motorolajon kívül még sok más folyadékra van szükség egy motor üzemeléséhez. Jó tudni, hol milyen, és mire érdemes odafigyelni. Így például a Jetski-k, a külsõ és belsõ csónakmotorok, vagy hószánok, és a gokartok is szerepelnek termékkínálatukban. Természetesen az adott jármû extrém vagy sajátos mûködését figyelembe véve készülnek el ezek az olajok, mely akár -54C tol +50C fok közötti hõmérsékleti értékeken is használhatóak, és megtalálhatóak köztük a 100% szintetikustól kezdve a fullszintetikuson át az összes típus.